I made this widget at MyFlashFetish.com.

Thursday, December 13, 2012

Grilled Black Pepper Steak with Egg

Assalamualaikum...
haaa..pening nak letak tajuk entry ni sebab aku pun tak sure apa mendenya yg aku masak tadi...
jadinya hentam je la nama apa-apa pun...
saja je menggedik konon-konon nak makan makanan western sikit arini..
pergi la google resepi..
dan hasil olahan sendiri..jadilah seperti dalam gambar yg anda boleh lihat di bawah...


daging tu aku potong kecik siap-siap supaya masa makan nanti tak payah susah-susah cari pisau nak potong..haha

resepinya macam ni.... tapi aku bagi bahan jela.. sebab kuantiti dia aku tak sure..aku main letak sesedap rasa  dan sesedap tekak je..haha

bahan utk daging :

daging lembu
sos tiram
sos tomato
lada hitam (tumbuk sampai halus)
bawang putih (kisar/tumbuk sehingga halus)

bahan-bahan tadi dilumurkan pada daging dan diperap seeloknya semalaman tapi aku perap dlm 3-4 jam je..hehe..aku kan memang suka menderhakakan resepi..

bahan utk sos black pepper:

sedikit minyak/mentega
bawang besar dipotong dadu
air
tepung gandum (utk pekatkan kuah)
lada hitam yg dah ditumbuk
sos tiram
sedikit kicap utk membuatkan kuah menjadi semakin hitam menawan..

mula-mula masukkan minyak/mentega dalam kuali..lepas minyak/mentega panas,,masukkan bawang dan tunggu sehingga agak layu..kemudian masukkan air, tepung gandum,lada hitam, sos tiram dan kicap.. tunggu la sampai masak..sonang yoo.. *lada hitam tu agak-agak la..kalau masa perap daging tu dah byk sgt letak lada hitam..kat sos ni kurangkan sedikit*

ni pic masa daging digrill..feeling2 seoul garden jap..hehe



sedia dimakannnnn :)



1 comment:

Cikgu Fikri said...

wah.. nmpak mnyelerakan...hahahahaa